در ادامه معرفی پارامترهای مرتبط با هوای مرطوب، روابط مرتبط با سایر خواص در این مبحث ارائه خواهد شد. پارامترهای مورد بررسی عبارتند از ضریب هدایت حرارتی (kair)، ظرفیت ویژه حرارتی (Cpair)، لزجت دینامیکی (µair) و عدد بیبعد پرانتل (Prair).
تغییرات چگالی بر حسب دمای هوا و رطوبت مطلق موجود در هوا
مطابق با روابط ارائه شده در مقاله پیشین، فرمول چگالی برای هوای مرطوب بهصورت زیر است:
مطابق با رابطه فوق، تغییرات مقدار چگالی مرطوب برحسب دما و میزان رطوبت نسبی مطابق با نمودار زیر است:
ظرفیت ویژه حرارتی (Cpair)
برای هوای خشک و بخار آب موجود در آن به طور جداگانه روابط زیر را داریم:
ظرفیت ویژه حرارتی برای هوای مرطوب با رطوبت مطلق w از رابطه زیر قابل محاسبه خواهد بود:
تغییرات ضریب ظرفیت ویژه حرارتی مرطوب برحسب دما و میزان رطوبت نسبی مطابق با نمودار زیر است:
لزجت دینامیکی
در رابطه فوق، ua لزجت دینامیکی هوای خشک، uv لزجت دینامیکی بخار آب هستند و سایر پارامترها به قرار زیر است:
در رابطه فوق، جرم مولی هوای خشک است که برابر با 28.966 kg/kMole بوده و جرم مولی بخار آب است که برابر با 18.015268 kg/kMole میباشد. لذا داریم:
برای محاسبه لزجت دینامیکی هوای خشک و بخارآب روابط زیر را داریم:
تغییرات مقدار لزجت دینامیکی هوای مرطوب برحسب دما و میزان رطوبت نسبی مطابق با نمودار زیر است:
ضریب هدایت حرارتی (kair)
ضریب هدایت حرارتی (kair) در دستگاه آحاد SI با واحد W/m.K بیان میشود. بدیهی است که ضریب هدایت حرارتی هوای خشک با هوایی که مقداری رطوبت در آن وجود دارد متفاوت باشد.
روابط زیر برای محاسبه ضریب هدایت حرارتی هوای مرطوب پیشنهاد شده است:
تغییرات مقدار هدایت حرارتی هوای مرطوب برحسب دما و میزان رطوبت نسبی مطابق با نمودار زیر است:
عدد پرانتل پارامتر مهمی است که در روابط انتقال حرارت جابجایی بسیار مهم و تاثیر گذار بوده و ترکیبی از پارامترهای دیگر است. طبق تعریف داریم:
لذا نیاز به تعریف روابط جدید برای هوای مرطوب نیست و از پارامترهای تعریف شده استفاده میشود. نمودار تغییرات عدد پرانتل هوای مرطوب برحسب دما و میزان رطوبت نسبی مطابق با نمودار زیر است:
همانطور که در نمودارها مشخص است، تغییرات پارامترهای هوای مرطوب در دماهای تا حدود 50 ℃ قابل صرفنظر بوده (خطای مهندسی) و این تغییرات در دماهای بالا و در رطوبت نسبیهای بالا شدیدتر است.
در اکثر موارد محاسبات تهویه مطبوع یا مثلاً برای محاسبه انتقال حرارت در کویل های آبی، کویل های DX و یا کندانسورهای هوایی از تاثیر رطوبت هوا در خواص صرفنظر شده است. ضمن تاکید بر این موضوع که در برنامه نویسی میتوان تمامی خواص هوا را با دقت مدنظر وارد کرد، ممکن است در اثر کم بودن تاثیر این خواص بر نتیجه نهایی، آنها از معادلات حذف شده باشند. همچنین لازم به ذکر است که روابط محاسباتی برای بهدست آوردن انتقال حرارت، چه برای هوا و چه برای سایر سیالات، در بهترین حالت دارای دقت ٪ 10± هستند.