تفاوت داکت اسپلیت و VRF چیست؟ + مقایسه

مقایسه داکت اسپلیت و وی ار اف
  • در هر دو یونیت خارجی (به شکل کندانسور) داریم؛ اما در داکت اسپلیت فقط یک یونیت واحد (ساده یا اینورتر) با ظرفیت محدود می‌توانیم داشته باشیم درحالی‌که یونیت خارجی در ور آر ای می‌تواند از یک یونیت کوچک مینی وی ار اف تا چندین یونیت بزرگ با ظرفیت‌های بالا که با یکدیگر ماژول می‌شوند و به ظرفیت تا بیش از 200 کیلووات دست پیدا کرد.
  • در وی ار اف چندین یونیت داخلی با اشکال مختلف می‌توانیم داشته باشیم؛ ولی داکت اسپلیت از یک یونیت داخلی یا هواساز (که به شکل فن کویل کانالی با کویل DX است) تشکیل شده است.
  • در وی ار اف عبور جریان مبرد را از طریق لوله مسی برای انتقال به زون‌های مختلف بین یونیت‌ها جهت تأمین سرمایش و گرمایش داریم؛ اما در داکت اسپلیت عبور جریان هوا از طریق کانال بین اتاق‌ها و دریچه‌ها سبب انتقال سرمایش یا گرمایش می‌شود.
  • قابلیت کنترل دماهای متفاوت در زون‌ها یا اتاق‌های مختلف توسط یونیت‌های داخلی در سیستم وی آر اف اما در داکت اسپلیت چنین قابلیتی نداریم و صرفاً می‌توانیم توسط دمپر و دریچه جریان هوای عبوری را کنترل کنیم.
  • هر دو سیستم هم می‌توانیم گرمایش را به‌وسیله سیکل عکس تبرید از مبرد داغ دریافت کنیم و هم می‌توانیم از طریق کویل آب گرم به‌وسیله پکیج یا موتورخانه گرما را به اتاق‌ها یا زون‌ها انتقال دهیم.
  • در سیستم هوشمند وی آر اف در نسل‌های جدید می‌توانیم هم زمان در یک یونیت یا زون گرمایش داشته باشیم و در یونیت یا زون دیگری سرمایش؛ که چنین قابلیتی در داکت اسپلیت اصلاً امکان‌پذیر نمی‌باشد.
  • هزینه تمام شده مجموعاً دستگاه و اجرای داکت اسپلیت حدود یک‌سوم هزینه دستگاه و اجرای وی آر اف است البته بسته به برند دستگاه‌ها و اینورتر بودن داکت اسپلیت می‌تواند متغیر باشد.
  • در اجرای داکت اسپلیت هم هزینه لوله مسی داریم و هم کانال‌کشی ولی در اجرای VRF فقط هزینه اجرای لوله مسی داریم که به دلیل اتصالات متعدد و نحوه اجرای حساس آن هزینه بالایی دارد که تقریباً 25% هزینه دستگاه را شامل میشود.
  • حجم لوله مسی اجرا شده در وی ار اف خیلی بیشتر از لوله مسی اجرا شده در داکت اسپلیت است به همین جهت مقدار و هزینه شارژ گاز مبرد در مسیر لوله‌کشی وی آر اف به‌مراتب بیشتر از داکت اسپلیت است که این خود باعث می‌شود اجرای لوله مسی وی آر اف بسیار حساس‌تر باشد چه را که در صورت نشتی در زمان استفاده هم پیداکردن محل نشت گاز بسیار سخت‌تر و متحمل هزینه و تخریب بیشتری خواهد بود و هم نیلز به شارژ گاز خیلی بیشتری خواهد داشت که خود آن شامل هزینه زیادی می‌شود.

مقایسه داکت اسپلیت و وی ار اف

مقالات مرتبط