چگونگی عملکرد کمپرسورهای اینورتر در سیستم‌های تهویه مطبوع

اگر قصد ارتقا سیستم تهویه یا خرید یک سیستم تهویه مطبوع جدید داشته باشید، پس از اندکی تحقیق متوجه گستردگی گزینه‌های موجود در بازار خواهید شد. درون یونیت خارجی داکت اسپلیت و اسپلیت یکی از دو نوع کمپرسور سرعت ثابت یا سرعت متغیر (اینورتر) قرار دارد که وظیفه اصلی در سیکل تبرید را بر عهده دارد و به همین دلیل بهتر است براساس نوع کمپرسور سیستم تهویه مطبوع جدیدتان را انتخاب کنید. اگر شما هم سوالات زیادی در رابطه با کمپرسورهای اینورتر دارید، می‌توانید در این مطلب پاسخ تمام سوالاتتان را پیدا کنید.

کمپرسور اینورتر چگونه کار می‌کند؟

سیستم تهویه مطبوع اینورتر درواقع سیستمی است که از یک کمپرسور اینورتر استفاده می‌کند. این کمپرسور سرعت‌های متغیری دارد که براساس نیاز مصرف کننده تنظیم می‌شود. درواقع، تکنولوژی اینورتر فرکانس نیروی وارده به موتور کمپرسور در سیستم تهویه مطبوع را کنترل می‌کند و بدون قطع جریان مبرد، با کنترل آن دمای اتاق را معتدل نگه می‌دارد. برای مثال، اگر باتوجه به شرایط جوی، دما یا وضعیت اتاق به قدرت کمتری برای تهویه نیاز داشته باشید، فعالیت کمپرسور کاهش پیدا می‌کند.

دمای ایده‌آل برای فعالیت بهینه کمپرسورهای اینورتر 26 درجه سانتی‌گراد است. بیشتر کمپرسورهای اینورتر می‌توانند تا دمای 40 درجه سانتی‌گراد را تحمل کرده و به فعالیت ادامه دهند، اما هرگز نباید اجازه دهید که دمای داخلی دستگاه از این رقم فراتر برود. می‌توانید با نگه داشتن دمای اتاق بین 10 تا 29 درجه سانتی‌گراد از افزایش بیش‌ از حد دمای داخلی دستگاه جلوگیری کنید.

سیستم‌های تهویه مطبوع اینورتر مانند داکت اسپلیت اینورتر یا وی آر اف می‌توانند با صرفه‌جویی در مصرف انرژی به شکل قابل توجهی هزینه‌های پرداختی برق شما را کاهش دهند اما این موضوع تنها برگ برنده آن‌ها نیست. صرفه جویی انرژی این سیستم‌های تهویه مطبوع در سال‌های طولانی، علاوه بر کاهش چشم‌گیر انرژی مصرفی، به افزایش بازدهی و طول عمر آن‌ها هم کمک می‌کند.

سیستم‌ تهویه مطبوع اینورتر با سیستم تهویه مطبوع ساده چه تفاوتی دارد؟

اگر به نحوه فعالیت سیستم‌های تهویه مطبوع ساده (غیر اینورتر) دقت کنید، بدون شک متوجه خاموش و روشن شدن پیاپی کمپرسور آن‌ها برای کنترل دمای اتاق خواهید شد. این خاموش و روشن شدن‌های پیاپی با مصرف بسیار زیاد انرژی کمک چندان بزرگی به حفظ دمای ایده‌آل اتاق نکرده و سر و صدای آزاردهنده‌ای هم ایجاد می‌کند و همچنین افت ولتاژ ناشی از روشن شدنهای مکرر سیستم جهت خنک یا گرم کردن محیط باعث آسیب زدن به سایر دستگاههای برقی موجود در محیط می‌شود. حرکت افراد در اتاق یا تغییر دمای اتاق به‌ خاطر آفتابی یا ابری شدن هوا هم روی خاموش و روشن شدن سیستم تهویه مطبوع معمولی تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل، اگر برای مدت طولانی در اتاقی که از سیستم تهویه مطبوع ساده (سرعت ثابت) استفاده می‌کند باقی بمانید، برای حفظ تمرکز و آرامش با یک چالش جدی مواجه خواهید شد.

در نتیجه، بهتر است از سیستم‌ تهویه مطبوع استاندارد در محیط‌هایی مثل اتاق خواب یا دفتر کاری استفاده نکنید. بزرگترین تفاوت سیستم‌ تهویه مطبوع استاندارد و اینورتر در تغییر ناگهانی دمای اتاق و سر و صدای آن‌ها هنگام فعالیت است.

چرا سیستم تهویه مطبوع اینورتر انتخاب بهتریست؟

یکی از دلایل محبوبیت اسپلیت و داکت اسپلیت‌های اینورتر، تکنولوژی هوشمند آن‌هاست که همواره در راستای تنظیم دمای اتاق کار می‌کند. تکنولوژی استفاده شده در داکت اسپلیت اینورتر می‌تواند ورود افراد به اتاق یا وزش ناگهانی هوای سرد یا گرم را تشخیص داده و در صورت نیاز، تغییرات لازم را برای دست‌یابی به دمای مطلوب شما اعمال کند.

سیستم‌ تهویه مطبوع اینورتر به دلیل کنترل مداوم دمای محیط، بهره‌وری انرژی فوق العاده و سر و صدای کمتر در مقایسه با دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع، بهترین گزینه برای خانه‌داران یا دفاتر کاری محسوب می‌شود.

مقالات مرتبط